Jakie zamienniki tradycyjnego mleka warto stosować?

Dieta wegańska posiada zarówno zwolenników jak i przeciwników. Nie sposób jednak ukryć, że sposób żywienia wykluczający produkty pochodzenia zwierzęcego staje się coraz popularniejszy. Na diecie roślinnej nie wolno spożywać więc nabiału. Na szczęście krowie mleko można w prosty sposób zastąpić przy pomocy mleka roślinnego.

Jakie mleko wybrać?

W sklepach ze zdrową żywnością, a także w sklepach dedykowanych osobom na diecie wegańskiej, znajdziemy całe mnóstwo produktów, które mają zastąpić nam nabiał. Mleko jest bez wątpienia jedną z najbardziej popularnych form nabiału. Jego zamienniki są równie smaczne, a także wzbogacone w wiele witamin. Najpopularniejszym mlekiem, które można popijać na diecie wegańskiej jest bez wątpienia mleko sojowe. Coraz większą popularność zyskuje także mleko migdałowe i owsiane. Nieco mniej popularne jest mleko z orzechów laskowych, nerkowców, a także z orzechów włoskich. Wiele osób zastanawia się więc nad tym, jakie mleko roślinne warto byłoprzez wybrać (https://www.bee.pl/9005-napoje-roslinne). Na to pytanie nie sposób jednak udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy bowiem od naszych osobistych preferencji smakowych. Dobrze byłoprzez więc testować różne smaki po to, aprzez odkryć swój ulubiony.

O czym jeszcze pamiętać przy wyborze mleka?

Wybierając mleko roślinne, warto zwrócić uwagę na rozmaite kryteria. Ważne jest oczywiście to, z czego mleko jest zrobione. Jeśli preferujemy wyrazisty smak, postawmy na mleko z orzechów włoskich. Jeśli jednak lubimy delikatny smak, mleko ryżowe będzie rozwiązaniem idealnym. Zanim włożymy mleko do koszyka, koniecznie przyjrzyjmy się etykiecie produktu. Jeżeli szukamy produktu bez cukru, przyjrzyjmy się temu czy wybrane przez nas mleko go nie zawiera. Jeśli jednak preferujemy słodki smak mleka, możemy sięgnąć właśnie po to z cukrem. Niektóre mleka roślinne posiadają również smak wanilii lub czekolady. To szczególnie dobra opcja dla najmłodszych. Niektóre zamienniki tradycyjnego mleka są również wzbogacone witaminami. Możemy poszukiwać w nich przede wszystkim witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Mleka roślinne nierzadko są również wzbogacone w wapń. Wapń pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu szkieletowego i zapobiega osteoporozie. Dla wielu osób istotna jest również cena. Niestety, zamienniki tradycyjnego mleka bywają drogie. Najdroższe są mleka na bazie orzechów. Nieco tańsze są mleka owsiane i ryżowe. Najtaniej możemy kupić mleko sojowe, choć nie wszystkim odpowiada jego smak. Warto przeglądać różne oferty i na bieżąco śledzić promocje w sklepach z wegańską żywnością.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com

Idealne w codziennej diecie mleko roślinne

Produkty oparte na bazie roślinnej mogą dostarczyć organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Coraz częściej mleko roślinne jest polecane przez dietetyków. Szczególnie te osoby, które mają alergię na laktozę, są w stanie czerpać z tego wyrobu dużo korzyści. Jest to artykuł nie tylko zdrowy, ale także smaczny. Wystarczy wybrać wyrób wyprodukowany z ulubionej rośliny, żeprzez móc dodawać go do każdego dania, między innymi owsianek, budyniu. Najwięcej korzyści z pojawienia się go na rynku czerpią weganie i wegetarianie, wszystkie te osoby, które rezygnują z obecności mięsa i produktów stworzonych ze zwierząt w swoim życiu. Taka rezygnacja nie może odbywać się kosztem eliminacji witamin i minerałów z diety, dlatego obecność wieloskładnikowego napoju roślinnego jest idealną propozycją.

Jaki produkt wybrać z szerokiej oferty roślinnych wyrobów?

Mleko roślinne pojawiło się już w prawie każdym sklepie spożywczym. W dużych supermarketach występuje ich większy wybór. Nie zawsze takie zakupy przyniosą dobre rezultaty. Najlepsze wyroprzez roślinne można odszukać w niekiedy niewielkich, ale specjalistycznych punktach sprzedażowych oferujących artykuły ekologiczne, wegańskie. W takich miejscach transakcja będzie bezpieczna. Wszystkie sprzedawane tutaj bowiem produkty są wytwarzane z ekologicznych, pozbawionych szkodliwych substancji roślin. Do wyboru klienta są różne propozycje, między innymi mleko zrobione ze zbóż, czyli: owsiane, orkiszowe, ryżowe, gryczane. Popularnością cieszą się także bardziej słodsze rozwiązania, na przykład mleko migdałowe i sojowe. Dopasowanie do swoich preferencji smakowych przekona niejednego wielbiciela mleka krowiego do spróbowania i zatrzymania na dłużej w diecie.

Jakie składniki odżywcze można tam znaleźć?

Każdy składnik diety powinien dostarczyć odpowiednie dawki witamin i minerałów. Wapń jest tym powodem, dla którego większość osób sięga po różnego rodzaju wyroprzez mleczne. Mleko roślinne (https://www.bee.pl/9005-napoje-roslinne), tak samo jak krowie, może dostarczyć go w przyzwoitej ilości. Jest to dobre źródło białka, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania wszystkich procesów zachodzących w organizmie. Wystarczy wypić jedną szklankę mleka sojowego, żeprzez móc liczyć na dobre samopoczucie. Ilość pozytywnych składników i ich przyswajalność będą większa, gdy w sklepach kupowane będą wyroprzez naturalne, bez zbędnych składników, wypełniaczy smaku. Skład powinien być prosty, mający zaledwie kilka pozycji. Między innymi będzie to woda, wyciąg z danej rośliny, olej słonecznikowy i niewielka ilość soli.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com

Mleko roślinne – rodzaje smaków i co warto o nich wiedzieć

Mleko roślinne to napój, który powstał na bazie roślin lub nasion. Można go kupić w sklepie lub przygotować samemu. Spożywane jest przez osoby z nietolerancją laktozy, alergią na białko mleczne, a także przez wegan i tych, którzy nie przepadają za smakiem krowiego mleka. Poznaj rodzaje roślinnych napojów i dowiedz się, jakie będzie najlepsze dla Ciebie.

Sojowe

Jest jednym z najpopularniejszych napojów, także wśród sportowców. Cechuje go kremowa konsystencja i lekko brązowa barwa. Posiada wysoką zawartość wapnia i jest bogate w białko, dlatego chętnie wybierają je wegetarianie, weganie oraz Ci, którzy chcą wzbogacić swoją dietę w ten składnik. Zawiera w sobie również potas, żelazo i witaminy z grupy B. Powstaje poprzez namoczenie nasion soi w wodzie. Estrogeny roślinne posiadają subtelniejsze działanie od estrogenów ludzkich, co łagodzi przebieg menopauzy lub zaburzeń miesiączkowania. Chroni także przed nowotworami. U osób z chorobami tarczycy może hamować pracę hormonów oraz wywołać alergię, dlatego powinno być stosowane ostrożnie w niewielkich ilościach.

Kokosowe

Pochodzi z białego miąższu dojrzałych kokosów oraz posiada delikatny smak i zapach. Zawiera w sobie dużo wartości odżywczych, bogate w takie mikroelementy jak witamina A, E, C i te z grupy B, a także żelazo, magnez, wapń, cynk oraz miedź. Sprzedawane w puszce jest bardziej gęste i ma mniej wody w porównaniu z mlekiem z kartonu. Można go używać do koktajli, kawy oraz wypieków. Na bazie kokosa pozyskuje się wartościowe produkty, mające wszechstronne zastosowanie nie tylko w kuchni, ale także w medycynie i kosmetyce. Zdrowe tłuszcze zawarte w mleku kokosowym podkręcają metabolizm, dzięki temu pozwalają zrzucić zbędne kilogramy.

Ryżowe

Produkuje się go głównie z brązowego ryżu, którego ziarna są mielone i gotowane w dużej ilości wody. Można go dosładzać ksylitolem lub syropem z agawy. Powstała masa jest później miksowana do uzyskania kremowej konsystencji. Następnie stałe składniki oddziela się od płynnych. Ma biały lub żółtawy kolor oraz posiada lekko słodki smak za sprawą enzymów, które rozkładają skrobię do cukrów prostych. Mleko ryżowe jest dostępne w różnych wariantach smakowych: niesłodzone, dosładzane, naturalne, czekoladowe oraz waniliowe. Zawiera w sobie mniej białka i wapnia, ale za to więcej węglowodanów i błonnika. Używa się go do przygotowania naleśników, ciast, budyni oraz owsianek. Dodaje się go również do kawy. Na jego bazie robi się jogurty i kefiry.

Owsiane

Najczęściej kupowane z napojów roślinnych. Zawiera w sobie cenny błonnik pokarmowy, który obniża poziom cholesterolu. Może również zapobiec otyłości. Jego lekko wodnista konsystencja oraz niska zawartość tłuszczów w nim sprawia, że idealnie nadaje się do ciast i gotowania. Mleko owsiane wzbogacone jest o witaminę D oraz wapń, co może stanowić element diety wzmacniający kości. Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, zmniejszając podatność na przeziębienia i choroprzez autoimmunologiczne. Tworzy się go z ziarna owsa lub płatków owsianych.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com